حمایت نرگس محمدی و سپیده قلیان از مهدی یراحی

20230831-spydh-qlyan-khtab-bh-mhdy-yrahy2023-8-31-jpga2c0ab-image
محمد یراحی
محمد یراحی

...خوب بودن کافیست

نرگس محمدی و سپیده قلیان، دو زن زندانی سیاسی در ایران با انتشار پیام‌هایی از مهدی یراحی ستایش کرده و حمایت خود را از این خواننده حامی اعتراضات سراسری ایران اعلام کردند.

نرگس محمدی، در پیامی که روز جمعه ۱۰ شهریور از زندان اوین ارسال کرده، نوشته است: «مهدی یراحی با خواندن «روسریتو در بیار…» ، توطئه سکوت و  دسیسه وحشت حکومت دینی استبدادی را بر سر حکومت آوار کرد.»

خانم محمدی در پیام خود ادامه داده که مهدی یراحی، حکومتی را به چالش کشید که تمام توانش را از مجلس ستم گذار، سیستم قضایی کور عدالت تا دولت سرکوبگر، برای حفظ حجاب اجباری به کار گرفته است.

خانم محمدی با ستایش از شهامت مهدی یراحی در انتشار آهنگ «روسریتو…» نوشته است: « در زمانی که نیروهای سرکوبگر، وحشیانه و با ضرب و شتم و شکنجه زنان و مردان معترض را به سلول‌های انفرادی امنیتی می‌کشاند، مهدی یراحی در پستی اینستاگرامی در صحنی علنی، پیام زنان مبارز ایران را به صدا در می‌آورد که مو، صدا، خنده، تن، بوسه و زندگی را نمی‌توانید با ستم، تبعیض و تحجر از زنان بربایید.»

مهدی یراحی خواننده معترض، پس از انتشار ترانه‌ای با عنوان «روسریتو» علیه حجاب اجباری، روز دوشنبه ۶ شهریور بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

روز گذشته نیز سپیده قلیان، دیگر زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در نامه‌ای به مهدی یراحی نوشت: «دستگاه سرکوب می‌خواهد تو و صدایی که تا عمیق‌ترین حدود قلب‌های مردم رسیده است را با انفرادی و فشار مجبور به اعتراف اجباری کند»

خانم قلیان در این نامه خطاب به مهدی یراحی گفت: «من با صدای تو زندگی کرده‌ام، مهدی یراحی. تو می‌توانستی در سمت قدرت بایستی. می‌توانستی سفیر حاکمیت باشی و در تورهای اروپایی، نمایش رنگین ایفا کنی تا سفره‌ی رنگین داشته باشی. اما تو جای دیگری ایستادی. می‌دانستی هزینه دارد و صدای ما در خوزستان شدی».

سپیده قلیان در بخش دیگری از نامه‌اش خطاب به مهدی یراحی نوشت: «کار بزرگ تو، نه در روزهای اوج جنبش، که در روزهای اوج سرکوب، در روزهای محبوس شدن صداهای انقلاب رقم خورد. وقتی تمام تلاش دستگاه سرکوب مسری کردن ترس و سکوت بود، تو سکوت را شکستی و از حیات “زن، زندگی، آزادی” خواندی تا به یاد همه بیاوری که زن، زندگی، آزادی، نه فقط لحظه و برشی از تاریخ، که جنبشی همچنان مداوم است».

پیش از این نیز «محسن چاوشی»،  خواننده پاپ ساکن ایران، با انتشار تصویری از مهدی یراحی بازداشت او را محکوم کرده بود.

چاوشی ، روز ۸ شهریور در یادداشتی که در اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت:«تصویری که از پسر شریف خوزستان و ایران منتشر می‌کنید و به‌عمد دست‌به‌دست می‌گردانید، سندی‌ست محکم بر مظلومیت خوزستان و فرزندان‌اش.»

چاوشی در ادامه با خطاب قرار دادن حاکمیت نوشت: «مگر شاعر، نوازنده، خواننده و در نهایت هنرمند چه خطری می‌تواند برای شما داشته باشد که هراس می‌کنید. چرا شما نتوانسته‌اید تاثیرگذار باشید با این‌همه هزینه و این‌همه بریز و بپاش و… .»

مهدی یراحی سال‌هاست که به‌دلیل حمایت از معترضان علیه جمهوری اسلامی ممنوع‌الکار بوده، اما در هر فرصتی که به دست آورده علیه ظلمی که بر شهروندان ایران می‌رود اعتراض کرده است.

او در سال  ۱۳۹۷به‌‌دلیل پوشیدن یونیفورم کارگران بازداشت‌شده اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان در کنسرت و انتشار نماهنگ انتقادی پاره‌سنگ، به مدت شش ماه ممنوع از کار و ممنوع‌التصویر شد.

این هنرمند در بهمن ۱۳۹۸ نیز پس از تقدیم یکی از آثار خود به نام قطعه «وداع بعد از رفتن» به کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران و سخنان اعتراض‌آمیزش در کنسرت‌های اهواز و کرج، ممنوع‌الفعالیت شد.

بازداشت مهدی یراحی در‌حالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون نیز خوانندگانی همچون «توماج صالحی» و «سامان یاسین»، ماه‌هاست که به‌دلیل حمایت از اعتراضات سراسری  در زندان هستند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید